Mozgó Képek

1987 február (2)

"EGYSZERŰEN RÖGZÍTETTÜK AZ ESEMÉNYEKET"

-Kérem, mutassa be önmagát. Kicsoda Dér András?
-Először inkább azt mondanám el, kicsoda Hartai László. Jelenleg külföldön van, ezért nem lehet jelen a beszélgetésünkön. Filmünket, a Szépleányok című egész estés dokumentumfilmet közösen csináltuk, ez az első önálló munkánk. Együtt kezdtük a főiskolát, a Fábri Zoltán-Illés György-Ragályi Elemér vezette rendező-operatőr osztályba jártunk. Hartai mérnöki diplomával jött az operatőr-szakra, a második évtől rendezést is tanult. Rendezőként végzett 1984-ben, de operatőri diplomát is szerez hamarosan. Dolgozott első asszisztensként Zolnay Pál Embriók című filmjében, csinált reklámfilmeket és egy kisfilmet Marokkóról. Én szintén 1984-ben végeztem operatőrként. A Csak egy mozi című filmben második kamerás operatőr voltam Ragályi Elemér mellett. Csináltam reklámfilmeket, és a Balázs Béla Stúdió néhány kisfilmjében dolgoztam operatőrként. Tavasszal egy nagyon szépnek ígérkező munka vár. Kardos Sándorral együtt Elek Judit operatőre leszek. A Szépleányok a BBS és a Társulás közös produkciójaként indult, a Társulás megszüntével teljesen a BBS jegyzi.
-Milyen munkamegosztás szerint dolgoztak a forgatás idején?
-Mindent közösen csináltunk. Hol egyikünk állt a kamera mögé, s a másik látta el a rendezői teendőket, hol fordítva. Eredetileg videóval dolgoztunk, a filmet aztán szintén közösen vágtuk. Az előbb megvágott anyagot írtuk aztán át a filmre, egy teljesen új, nálunk még nem kipróbált módszerrel. Utána természetesen már filmes vágóval dolgoztunk. Úgy szerkesztettük egymás mellé a zenére-dialógusokra komponált részeket, ahogy egy lemezen követik egymást a különböző hangulatú és hangszerelésű számok. Magunk között el is neveztük film-lemeznek.
-A Szépleányok - dokumentumfilm, az 1985-ös szépségversenyről. A téma meglehetősen sokféle nézőpontot kínál. Melyiket választották?
-Filmünknek kiindulópontja volt az első szocialista szépségverseny. Arra voltunk kíváncsiak, hogyan illeszkedik viszonyainkba, ez az életünktől korábban merőben idegennek ítélt kezdeményezés. A legizgalmasabb kérdés számunkra az volt: vajon megőrizhető-e az emberi méltóság, a humánum, kivédhetőek-e a karrierizmus, az önérdek kisstílű machinációi a rendkívülinek mondható körülmények között. Hamar kiderült: nem.
-A Szépleányokat ezek szerint leleplező filmnek szánták?
-Távol áll tőlünk bármiféle leleplező szándék. Egyszerűen rögzítettünk eseményeket, hogy bemutassunk valamit minél több oldalról megközelítve, - s aztán rábízzuk a nézőre: ítéljen a saját erkölcsi felfogása szerint.
-Milyen meggondolás alapján választották ki a főszereplőket?
-Az elődöntőnél kezdtük a munkát. Megnéztük a körülbelül kétezer lányt, és megpróbáltuk kiválasztani az esélyeseket, akiknek sorsában feltehetően gyökeres fordulatot hozna a jó helyezés. Ilyen volt például egy eldugott kis faluból érkezett jelentkező, vagy az a szuperértelmes lány, akit felvételi nélkül, egy tanulmányi verseny nyerteseként vettek fel a műszaki egyetemre. Nála arra voltunk kíváncsiak, hogyan bírja végigcsinálni ezt a vásárt? Nem sokáig bírta. A középdöntőnél abbahagyta. Nekünk annyit mondott, még a kedvünkért sem folytatja. Aztán kiválasztottunk egy szigorú erkölcsi elvek szerint nevelkedett óvónőt is. Ilyen alapon tehát négy lányt szemeltünk ki, s még 3-4 jelöltre figyeltünk. Ez utóbbiak közé tartozott Molnár Csilla Andrea is.
-Győzött, és…
-Amikor meghallottuk a hírt, első reakciónk az volt: ezzel nem foglalkozunk. Akkor már rég befejeztük a forgatást. A döntő után még kimentünk Bécsbe a győztesekkel, s ott készítettük az utolsó felvételeket. Aztán mégiscsak elmentünk a szüleihez. Meg akartuk őket ismerni. Igen, megismerni. Azt hiszem, a filmből kiderül: mennyire sikerült. A temetésen kezdtünk el ismét forgatni.

B.É.

vissza