|  Tütütütümmm! 
        S lőn fanfárok ércének égi zengése, s szférák zenéinek vidám csilingelése. 
        S lám, most Kovács úr kezéből is kifordul a kés meg a villa, mert mégiscsak 
        eljött a mennyeknek országa, és – no, nézd csak! - amott szépen elősorjázik 
        az angyalok kara. A lányok, a lányok, a lányok angyalok. S különösen ezek. 
        Gyönyörűek... - suttogja Kovács úr csak úgy, maga elé, hogy a felesége 
        meg ne hallja. Hosszú a combjuk, kerek a popsijuk s mellük is csak alig-alig 
        rezdül. Derekuk meg olyan karcsú, hogy olyanról még a nagyapa sem mesélt, 
        pedig ő Doberdót is megjárta, és az utcában sokat látott ember hírében 
        állott. Az angyalok kezében - talán a könnyebb megkülönböztetés végett 
        - kis táblácska van egy számmal, s alatta az Úr neve díszeleg, hogy aszongya: 
        YESSA. (Igaz, ez valami fürdőruhamárka neve is, de ez pusztán véletlen 
        egybeesés lehet.) A hölgyek boldogan mosolyognak, s egyikük rövidesen 
        valóban boldog lesz, akár a mennyországban is érezhetné magát. Közülük 
        kerül ki majd a leendő esztétikai monarcha, a magyar szépségkirálynő vagy 
        a demokratikusabb változatban, a Magyarország szépe büszke cím érdemes 
        viselője.
 *  Ha 
        Kant ma küszködne a minden szépre vonatkoztatható általános definíció 
        megszövegezésével, aligha elégedhetne meg azzal az egyszerű kijelentésse1, 
        miszerint: szép az, ami érdek nélkül tetszik. Tudniillik nagyon is konkrét 
        érdekek fűződnek a szépségkirálynőhöz. No, nem személyéhez, hanem létéhez. Mert igaz, ami igaz, mi egyszerű, jóra-szépre fogékony halandók, szíves-örömest 
        feledkezünk bele a pompázatos női formák, vonalak és idomok látványába, 
        s általuk elbűvölve azt sem vesszük észre,
 hogy egyben rafinált reklámhatásoknak vagyunk alanyai. Szinte meg sem 
        látjuk a háttérbe szolidan meghúzódó feliratot, amely az egyik áruházi 
        láncot hirdeti, s a külföldi cigaretta nagyméretű hirdetésén is csak egy 
        pillanatig időzik tekintetünk. Az sem tűnik tartós jelentőségű információnak, 
        hogy a résztvevők melyik állami gazdaság pezsgőjével koccintanak és így 
        tovább. Mégis, ha egyszer majd úgy adódik, s két közel azonos cikk közül 
        kell választanunk, hirtelen beugrik valami kellemes emlékfoszlány, s magunk 
        sem tudjuk, miért, az egykor reklámozott cikk után nyúlunk. A reklámüzenet 
        célba ért - mondják erre a szakemberek.
 Történjék bármi, zilált világunkban, a szépség az idők végeztéig divat 
        marad. Ez tartja életben a szépségkirálynő-választásokat. No meg, a reklámberuházások 
        és a szponzorpénzek. Az eseménysorozat ragyogását emelő összegek a reklámüzenet 
        hatékonyságát javítják, s az a maga sorában az eladásokat növeli. Az így 
        megszaporodott bevételből pedig még pompázatosabb vetélkedés finanszírozható. 
        s ezzel a kör be is zárult, kezdődhet minden elölről. Így történik a Forma 
        l-es versenyeken és a teniszben is.Persze, az említett versenyek jórészt még nem a hazai vállalatok támogatásával 
        jönnek létre, hanem
 külföldi cégek adják hozzájuk a pénzt. Igaz, ez esetben viszont az tölthet 
        el bennünket örömteli büszkeséggel, hogy nemzetközi üzleti megítélésünk 
        ily kézzel fogható javulásának lehetünk szemtanúi. S hogy nálunk ilyeneket 
        rendezzenek, az nemcsak jó szórakozás, de hatékony pénzcsinálás is.
 
  Dr. 
        Fodros István, a Magyar Média (MM) igazgatója azonban tiltakozik a fogalmazás 
        ellen. Ez nem pénzcsinálás, hanem nyereséggel számoló vállalkozás - igazít 
        ki -, amely erkölcsi és politikai kötelezettségvállalással jár. Én ugyan úgy vélem, hogy klasszikus értelemben vett vállalkozásról ez 
        esetben aligha beszélhetünk, hiszen ennek az egész üzletnek az alapja 
        a lányok szépsége, s nem a világszínvonalon végzett munka.
 Az igazgató fogalmazásának óvatosságát talán az magyarázza, hogy a korábbi 
        rosszemlékű kísérletek nyomán most alaposan meg kellett küzdeni a megrendezés 
        jogáért, s messze még az idő, amikor a kiadásokat és a bevételeket egybevetve 
        megállapíthatják, mit hozott, vagy hozott-e egyáltalán valamit a konyhára 
        a Magyarország szépe választás. Nem csinálnak titkot belőle, hogy előzetes 
        kalkulációk alapján 5-600 ezer forint nyereséget remélnek. Az csak természetes, 
        hogy nem ingyen „csinálják meg” a leendő szépségkirálynőt. A jelöltekkel 
        egyenként szerződést kötnek, és ez alapján a Magyar Média közvetítésével 
        fellépésekhez juthatnak. És az ebből levett jutalék ugyancsak a rendező 
        bevételeit szaporítja. Éppen ezért a profi fotómodelleket, manökeneket 
        - ellentétben a kissé még bizonytalan hazai gyakorlattal - rendszerint 
        eleve kizárják e vetélkedésekből. Nekik ugyanis ez már nem üzlet, ők már 
        - akárcsak Amerika - „fel vannak fedezve”.
 Gáti Lászlót, a Magyar Média ügyvezető igazgatóját a kiadásokról és bevételekről 
        faggatom. De erről mintha nem szívesen beszélne, annyit mégiscsak elárul, 
        hogy a rendezvénysorozat egyik legfőbb támogatója az Austria Tabac, osztrák 
        dohányipari vállalat, s a pénzek fejében a hazánkban is ismert Milde Sorte 
        cigarettamárkát kell reklámozni.
  Az 
        ügylet természetesen nem ilyen egyszerű, hiszen a magyar Reklámetikai 
        kódex szigorúan tiltja mindenféle szeszes ital és dohányáru reklámozását, 
        így a Magyar Média csak arra tud kötelezettséget vállalni, hogy enteriőrben, 
        azaz korlátozott nyilvánosságú szoba- vagy terembelsőben helyezi el a 
        márkát kínáló reklámtáblákat. Ezen kívül maguk a lányok is a bevonulás 
        előtt egy pántot dobnak át a vállukon, amely ugyanazt a cigarettát ajánlja 
        a közönség figyelmébe. Ebből adódik az egyik legnagyobb gond is. A televízió 
        nem közvetítheti a versenyt, éppen a dohányáruk reklámozásának tilalma 
        miatt. Az üzlet nagyobbik része ezzel el is intéztetett. Hátra vannak még a hazai 
        szponzorok. Akiknek azonban csak a nevét ismerhetjük, hozzájárulásuk mértéke 
        szigorúan tilos, legalábbis előttem. S ezt, az igazat megvallva, furcsállom, 
        hiszen ugyancsak alapelve a reklámnak: tégy jót, s beszélj róla sokat. 
        A titkolózásra csak egy magyarázatot tudok: hozzájárulásuk mértéke oly 
        csekély, hogy az az eredeti szándékkal ellentétes hatást váltana ki, ha 
        kitudódna.
 
  Része 
        még az üzletnek, hogy a FOTEX amerikai-magyar fotószolgáltatási Kft. megvette 
        az összes fotójogokat. Azaz, csak a cég tudtával és beleegyezésével lehet 
        fényképezni. Az egyik emberük beszélgetésünk során véletlenül kibökte 
        az összeget is: 200 ezer forintot fizettek. A kalkulációjuk a következő: 
        más fotós a rendezvényeken nem lévén, csak az ő általuk készített fényképeket 
        tudják megvenni a valamilyen emlékre vágyakozó jelöltek és szüleik. A 
        dologban csak az a szokatlan, hogy a világban mindenütt éppen fordított 
        a helyzet, a publicitást biztosító újságírónak, fotósnak fizetnek, hogy 
        jelen legyen. (Ennek igazságáról egyébként akkor sikerült meggyőződnöm, 
        amikor rövid interjút készítettem egy ifjú egyiptomi milliomossal, aki 
        az első helyezettet – egy váratlan ötlet indíttatására -, egy egyhetes 
        kairói kéjútra hívta meg. A beszélgetés végén alkalmazottja „hálából” 
        a cikkért lerázhatatlan udvariassággal ötezer forintot dugdosott a zsebembe. 
        S minthogy másként levakarni nem tudtam magamról, inkább elfogadtam, majd 
        később egy rövidke, talán kissé udvariatlan levél kíséretében leadtam 
        a pénzt a szálloda portáján. Hát igen. A publicity-t meg kell becsülni.) 
        Az ifjú milliomos terve egyébként többé-kevésbé bevált, a fődíjak között 
        ma már az egyhetes kairói kéjutazás is szerepel,  bár 
        egyelőre senki egy szóval nem említi, kinek köszönhetően. A szépségkirálynőt 
        egyébként sem „kapja ingyen” az egyiptomi üzletember, fizetnie kell azért 
        is, hogy vendégül láthassa az ottani Hyatt Szállodában. De mivel ő magyar 
        áruk képviselője odakinn, biztos megéri neki, hogy nyilatkozatait, - miszerint 
        az ő vendége és milyen boldog, meg miegyéb – megjelentethesse a lapokban. Amikor a hirtelen jött ötlet hátteréről faggattam, az ifjú milliomos ékes 
        magyar nyelven – lévén pár éve még a Marx Károly Közgazdaságtudományi 
        Egyetem padjait koptatta – csak annyit mondott: a feleségem nem fog örülni 
        ennek, ő is magyar...
 * A záróakkordok decibeltengerében lassan levonulnak a pástról, az elődöntőből 
        továbbjutott hölgyek. A már kiesett csalódottak pedig a vendégek sorai 
        közül irigylik diadalukat. Kovács úr is szedelőzködik, otthon szép álma 
        lesz: kerek mellek és karcsú derekak látványa kavarog fejében. És egyáltalán nem bánja, hogy az este vacsorával két személyre majdnem 
        ezer forintjába van...
 V. P. Fotók: Vanicsek Péter |