|   A 
        lányokat mindenki tegezi. Még kilenc óra sincs, amikor sorban befutna, 
        nagy kofferokat és kövér anyákat cipelve. Egyikben a ruhák, másikban a 
        remények - nélkülözhetetlen kellék mind. Szépségkirálynőt választanak 
        az este.
 - Balra a harmadikba menjetek vetkőzni - mondja 
        nekik a főkapus, majd rákacsint az alkapusra. Mosolyognak, s nekem ismerős 
        a mosolyuk. Láttam már férfiszemekben ilyen fényeket. A jelöltek épphogy lerogynak a sportcsarnok öltözőjében, 
        épphogy kezdik kilihegni magukat, már ott a Potrohos a szürke öltönyében. 
        "Szervusztok, lányok, no, nagy a 
        drukk, nagy a drukk?" - rikongat, a lányok meg csak néznek, 
        s először látni, hogy egyikük arcán átfut némi szomorúság. "Túl 
        fogjátok élni, én mondom nektek, túl fogjátok élni" - harsog 
        tovább a Potrohos, aki után nagy csend támad.- 
        Ki volt ez? - kérdi az egyikük, de válaszként mindenki csak szétteszi 
        a kezét, és ez így megy majd estig. Bejön valaki, még véletlenül sem kopogtat, 
        rikkant kettőt, a lányok meg széttárják a karjukat.
 Mi 
        is benn ülünk az öltözőben, a Fotós meg én, s mi is izgulunk, mert tudjuk, 
        milyen komoly feladat vár ránk. A felszínes látvány mögött mélyebb tartalmakra 
        kell majd rámutatnunk, mert sok a félreértés, az előítéletekről nem is 
        beszélve. A noteszomba tehát bekerül a mondat: "A 
        Szépséggel mindenki szeretne pertuba kerülni" - ez biztosan 
        tartalmas és eltereli a figyelmet azokról az egyértelműségekről, amleyeket 
        a keblek, s bizonyos hajlatok sugallnak.Közben hallom, amint a Fotós kattint.
 Odafordulok, hát látom ám, hogy ő nagyon is egyértelmű dolgokat fényképez. 
        Na, persze. Nyilván sose beszélt még azzal a zsűritaggal, akivel tavaly 
        ilyentájt találkoztam. Igazi zsűritag volt, ült már a Bartók-centenárium, 
        brigádok és az űrhajós-vetélkedő zsűrijében, szóval oda kellett figyelni 
        arra, mit mond. "Tudod, sokan csakis 
        a nőt látják ezekben a lányokban, ami nagyon helytelen és cseppet sem 
        dialektikus." Szerettem volna megtudni, mit kell látni, ha 
        dialektikusan nézek rájuk, de a Zsűritag sietett.
 Már megfigyeltem, az ilyen versenyek zsűrijébe mindig azok kerülnek, akik 
        sietnek. Ha valakinek nincs ideje, már biztos is a helye. Akkor nyugodtan 
        végigüldögélhet akár egy teljes napot. Itt persze szó nincs ilyesmiről.
 Kora 
        délelőtt van, a zsűri még sehol. Megérkezett viszont az előörs. Itt száguldoznak 
        a szervezők, itt a jogász, aki a szerződés körüli huncutságokra ügyel, 
        s itt van legfőképp a koreográfus hölgy, aki harsog, mint egy tiszthelyettes.- Álljatok sorba, lányok. Ne úgy. Nem, nem. Tornasorba. Nem tudjátok, 
        mi a tornasor? Na, végre. Most végigmegyek a dobogón és megmutatom, hogyan 
        kpzelem el a járást.
 Végigmegy. A fülén két középméretű borotválkozótükör lifeg, elképesztő, 
        mit bírnak manapság a női fülek. Meg a lábak. Meg a csípők. Járásnak mondta, 
        amit bemutat, de az több annál: vonulás. Lemondok a mélyebb tartalmak 
        megfogalmazásáról. Nemcsak én.
 Hallom, amint a Fotós kattint.
 - Hát, valahogy így... Zenét kérek és kezdjük! Tempósabban, húzzátok ki 
        magatokat! A tartásotok rettenetes. Feszítsétek meg a vállatokat! Te ott, 
        te, nem hallod a zenét?
 A sorzáró lány megbotlik a dogobó lépcsőjén, leesik, bokagumival jön vissza. 
        Még mindenkin utcai gúnya van. A szemek szűkülni kezdenek. Huszonhárom 
        vágy birkózik egyetlen akarattal. A küzdelem teljesen egyoldalú.
 - Egy kis csípőmozgást is kérek. De nem úgy, hogy a test lassan mozog, 
        a fenék meg gyorsan... Leszel szíves figyelni ott elöl? Nem beszélsz. 
        Majd az öltözőben... És most megmutatom a forgást. Jobb láb előre, egy, 
        kettő, testsúlyt áthelyezni, három, négy. Zenét kérek... Állj! Gyerekek, 
        ti süketek vagytok és négyig sem tudtok számolni. Erre egy óvodás is képes!
 A 
        tiszthelyettes vezényszavait négyszer ötven watt segíti, csak a takarítónőknek 
        van mersze parancs nélkül mozdulni. Vörös selymeket hoznak, innen a szabad 
        mozgás. "Az asztalterítők" 
        - mondják a Potrohosnak, aki a mozdulatlan dolgok fölött rendelkezik. 
        "Na, asszonyok, terítsék a zsűriasztalra az abroszt, de gyorsan, 
        mert elmúlt két óra." Az asszonyok terítenek, ám leszól a 
        tribünről egy helyi illetékes: "Lacikám, 
        ezek nagyon piszkosak." A Potrohos fel a tribünre: "Majd 
        sok virágot teszünk rá. Azt a szakadtat tegyék a szélső asztalra."A szakadt selyem jobbszélre kerül, a lányok meg vissza az öltözőbe. Izzadtak, 
        zihálnak. Belőlük lesz az egyik szépségkirálynő?
 Hallom, amint a Fotós kattint.
  Mintha 
        jeladás lenne, egyszeriben öltözni kezdenek. Öltözni és átalakulni. Feltámadnak 
        a szemekben a reggeli remények, s valami új tűz is gyúl bennük. Figyelni 
        kezdik egymást. Figyelni, kinek mire telik. Mi kerül elő a kofferekből, 
        az hol készült, s miből. Senki nem szól, a pénztárca beszél. Van, akinél 
        beszél, van, akit elnémít. Minden szépségverseny az öltözőben kezdődik.
 A 
        sikerben nem biztosak a rendezők. A kisasszonyokat a sziklakemény kick-box 
        viadal szünetében vezetik elő. A két attrakciónak 82 forint az ára. Feljegyzés 
        a noteszba: "Utánanézni, miért nyolcvankettő, 
        s nem nyolcvanöt..."A szorító már kész, a tövében német és magyar vezényszavakra melegítenek 
        a bajnokjelöltek. Időnként a plafon felé rúgnak. "Azt mondják, marha 
        jó lába van a német csávónak, akivel bunyózom" - hallom, ahogy diskurálnak. 
        Néha egész egyszerű megtalálni a közös nevezőt.
 Beözönlik 
        a közönség, a zaj a lányok öltözőjéig hallik. A sminkmester már keményen 
        dolgozik rajtuk. Egyformára pasztázza a falfehéret az égő arcúval. Az 
        arcok nem árulhatnak el semmit? Ebből sok minden következhetne, de ezek 
        nema következtetések percei. Aki elkészül, a műteremben fényképezkedik.A "műterem" padlóján súlyzók, emelőpadok, medicinlabdák, izzadságszag. 
        Feszülő férfiak álmodnak itt más napokon rekordokról, tapsokról, gyönyörű 
        lányokról. S a lányok, lám, eljöttek, mégsem találkoznak velük. A helyben 
        biciklin egy telt fekete üldögél tenyérnyi bikiniben, jegygyűrűjét húzogatja 
        az ujjáról. Ő nem a kerékpáron gyötrődő izomemberekre gondol.
 
  Hirtelen 
        felhangzik a zene, a dagadt szemű bokszolók pihenni térnek. "Lányok, 
        indulás!" - süvölt végig a folyosón a vezényszó, s ők elindulnak. Hallom, amint a Fotós kattint.
 Most még követni tudja őket a masinával. Jó volna tudni, ki hová ér ebből 
        a térdreszkettető indulásból. Na, most írj valami okosat a noteszba, apafej, 
        bíztatom magam, de hiába. A teremben taps, hosszú, elragadtatott füttyszó, 
        az ismert műsorvezető szellemes, s igazán eredeti megjegyzésekkel fűszerezi 
        a lányok vonulását. Sorszámok, bemutatkozás, "igazán 
        tud szilvás gombócot főzni? Remek. Akkor megkérjük, sétáljon tovább..." 
        A közönség nevet, a hangulat kitűnő, jobbat szinte kívánni sem lehet.
 Mindezt az öltöző hangszóróján át hallom. Ülök egy padon, és sajnálom, 
        hogy a kollégám nem látja, amit én látok. A púderes doboz mellett mustáros 
        debreceni, a vizes törülközö tetején egy levetett cipő. Jó volna mindezt 
        megörökíteni.
 Az illatokat persze nem lehet, pedig az volna az igazi. Hirtelen eszembe 
        jut a nyomorék Toulouse-Lautrec, aki szabadon bejárhatott a Moulin Rouge 
        táncosnőihez. Előtte vetkőztek, előtte mosdottak, ő nem számított. Pár 
        perce előttem is félmeztelenül lépdelt el egy lány, s nem zavarkodott. 
        Jobb lesz, ha kimegyek.
  A 
        teremben buzgón pontoz a zsűri, cinkosan tapsol a tribün népe és kezdenek 
        beletanulni a lányok. Vonulásuk még szögletes kissé, a borotválkozótükrös 
        hölgy néha csóválja a fejét, de amikor bikinit ölt mind a huszonhárom, 
        a hangulat majd szétveti a sportcsarnokot. 
        "Azannyát" - kurjant valaki 
        a fürdőgúnyák láttán. A lányok nem hallják, a lányok már nem hallanak semmit. Lázasak. A pontokat 
        figyelik egytől tízig, s a zsűri közepét. "Magyarország szépe" 
        ül ott, a tavalyi, akitől autogramot kért egyikük, a huszonöt éves vidéki 
        tanárnő. Az országszépe járt az öltözőjükben, beleigazított egy sminkbe, 
        mosolygott, "igazán olyan 
        kedves", súgtak össze mögötte, 
        s mikor kiment, úgy néztek utána, mintha egyben a haza bölcse is lenne.
 Negyedóra múlva a tizennyolc éves országszépe öt pontra értékelte a tanárnőt 
        egyrészes fürdőruhában.
  Eredményhirdetés, 
        dobogóra állnak a győztesek. Fejükön virágkoszorú, mellükön átkötött díszszalag. 
        És jönnek a díjosztók sorban. Míg a dobogóhoz érnek, begombolják zakójkat, 
        s aki figyel, észreveheti, némelyikük végigsimítja a lányok karját, vállát 
        a gratuláció közben. Olyanformán, mintha csak véletlenül tévedt volna 
        oda a kezük. Hallom, amint a Fotós kattint.
 Aztán 
        se kattintás, se taps, se gratuláció több. Kiürül a terem, elnéptelenednek 
        a folyosók. A lelátó ülései közt üres üvegeket gyűjt a büfés, hajtogatják 
        a selymeket a takarítónők. A lányok öltözőjének ajtaja félig nyitva - 
        belépek. Az egyik csapból víz folyik - elzárom. Egy ottfelejtett fésű 
        - felemelem. Az elhagyott fésűkből különös szomorúság árad. A szétbontott 
        műteremből is a túloldalon.- Holnap a súlyemelők jönnek - mondja a főkapus, s nem kacsint.
 - 
        Hát akkor, jó éjszakát!
 - Jó éjszakát, uram!
 Végh-Alpár 
        Sándor  |